افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری درمیان دخترانی با بلوغ زودرس

6 مارس 2017- تحقیقات جدید نشان داده است احتمال ابتلا به دیابت حاملگی برای زنانی که سن بلوغ آنها در یازده سالگی یا زودتر بوده است (پریود آنها از این سن آغاز می‌شود) دو برابر بیش از دخترانی با سن بلوغ طبیعی، است.

 محققان دانشگاه کوئینزلند با بررسی 4700 زن که سن شروع چرخه‌ی قاعدگی آنها یازده سالگی یا زودتر و یا 13سالگی بود، به این یافته‌ها دست یافتند. اطلاعات و داده‌ها در این پژوهش از مطالعه‌ی طولی سلامت زنان در استرالیا بدست آمد.

نتایج این آنالیزها نشان داد احتمال ابتلا به دیابت بارداری برای زنانی که اولین قاعدگی آنها در سن یازده سالگی یا جوانتر آغاز شده است 50 در صد بیشتر است. این ارتباط حتی پس از در نظر گرفتن متغیرهایی نظیر وزن، نمایه‌ی توده بدنی و شیوه‌ی زندگی همچنان مشاهده می شود.

دکتر  Schoenaker گفت: این یافته‌ها می‌تواند به پزشکان کمک کند که از زنانی که قصد بارداری دارند در مورد سن اولین قاعدگی آنها سوال کرده و بتوانند افراد در معرض خطر زیاد برای دیابت بارداری را شناسایی نمایند.

 دیابت بارداری خطر وجود عوارض را برای مادر و کودک افزایش می‌دهد، پرفسور Mishra محقق ارشد این مطالعه بر این باور است که این یافته‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند زیرا به مطالعات آتی شکل خواهند داد.

او افزود: تیم تحقیقاتی ما نشان داده است که بلوغ زودرس همچنین می‌تواند خطر بروز سایر عوارض سلامت را افزایش دهد، محققان باید به مطالعه‌ی این موضوع که اهمیت خاصی برای بهداشت عمومی با توجه به روند جهانی شروع سن قاعدگی در سنین پایین‌تر دارد، بپردازند. بخش زیادی از زنانی که در حین بارداری به دیابت مبتلا می‌شوند دارای اضافه وزن بوده یا چاق هستند و بهتر است به زنانی که بلوغ زودرس داشته ‌اند، کنترل وزن قبل از بارداری برای کمک به کاهش خطر بروز دیابت حاملگی، توصیه شود.

 در حالیکه داشتن وزن سلامت قبل از بارداری مهم است، اما تغییرات هورمونی این خطر را افزایش می‌دهد و محققان معتقدند به مطالعات بیشتری برای بررسی مکانیزم‌های زمینه‌ای این ارتباط نیاز دارند. این یافته‌ها در مجله‌ی آمریکایی Epidemiology منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/gestational-diabetes-risk-increased-among-girls-who-begin-puberty-early,-study-finds-94261301.html